Традиція відзначення свята Івана Купали в українському суспільстві існує вже давно. З приходом християнства на наші землі це язичинське святкування наповнюється іншим змістом і отримує зовсім інше значення.

Сьмого липня у християнських храмах відбувається відзначення дня народження Івана Хрестителя, Предтечі, тієї людини, хто, як зазначає Євангеліє, «йшов перед Христом», великого пророка, якому «належить умалитися, а Христові зростати».

Такі народні свята, як Пасха та Різдво, повністю наповнились християнським змістом. Християнське свято, що відзначаємо щороку сьомого липня і ті народні звичаї, які досі існують в цей день, якщо глибше замислитись, чітко ствердять нам про двох різних людей. Тобто маємо не одного Івана, а двох: Івана Купали й Івана Предтечі. Народні традиційні святкування, а це стрибання через багаття, пускання незаміжніми дівчатами вінків на воду у пошуках своєї долі, різноманітні ворожіння та безліч інших, не мають жодного стосунку до християнина Івана. Поряд з його ім’ям звучатимуть слова «пророк» і «предтеча», згадуватимемо лише біблійні історії хрещення людей у річці Йордан, хрещення самого Ісуса Христа та пророчі слова про те, що «має прийти більший за нього», а також історію зустрічі матерів Ісуса та Івана із малюками у лоні.

Згадуватимемо найперше про те, що Іван Хреститель прийшов першим, щоб приготувати дорогу Спасителеві. Ісус Христос народиться пізніше і «йтиме за ним», великим пророком. Син Божий про нього казатиме: «Серед народжених жінками нема більшого пророка, від Івана Хрестителя».

З Іваном Предтечею пов’язаний християнський звичай очищення від гріхів і обряд свідомого Хрещення. Саме цей пророк стверджував, що самої приналежності до роду Божого не достатньо для того, щоб бути чистим від гріхів і спастися. Тому він започаткував обряд свідомого хрещення у дорослому віці, сенс здійснення якого – переосмислти своє життя, покаятися, тобто очиститися від гріхів, і усвідомити те, що твоє конкретне спасіння залежатиме від виконання тобою Божиих заповідей, способу ведення твого життя, твоїх вчинків.

Іван Хреститель охрещував народ водою, проте постійно стверджував, що «має прийти Той, Хто хреститиме вас Духом Святим». Тому і сам пророк, і весь народ, перебували в очікуванні, коли це має відбутися і хто, найголовніше, має стати тим «більшим».

Мабуть найважливішою подією у житті пророка Івана стала мить його зустрічі із Христом у Йордані, оскільки виповнилось Іванове служіння. Тоді пророк, за свідченням із Євангелій, сказав: «Я повинен хреститися від Тебе і чи Тобі йти до мене?». У відповідь Ісус засвідчив: «Допусти це тепер, бо так годиться нам виповнити усю правду» (Мт. 3, 15). Іван переконався у цьому, коли здійснив обряд хрещення над Ісусом, і потім виголошував, що «бачив Духа, що сходив, як голуб, із неба, та зоставався на Ньому. І не знав я Його, але Той, Хто христити водою послав мене, мені оповів: над Ким Духа побачиш, що сходить і зостається на Ньому, це Той, Хто христитиме Духом Святим. І я побачив, і свідчив, що Він – Божий Син» (Ів., 1, 32-34). За ці слова згодом Івана закатували…

Чи служить нам Іван Хреститель сьогодні? Так, щоразу, коли йдемо до сповідальниці і очищуємо своє серце від гріхів, омиваємось Божою благодаттю прощення. Робимо те, до чого закликав пророк, хрестивши водою. Наступним служить Ісус Євхаристійний, наповнюючи нас Духом Божим. Ще раз переконуємось, що Євангеліє живе, і щоразу повторно відбувається з нами у кожному християнському вчинку.

Леся ПИНЯК

Comments

коментарів

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
Please enter your name here